Dead of Winter: A Crossroads Game

(обещавам, че имам почти готов започнат пост, в който се оправдам защо не съм писал 3 месеца)

Вчера вечерта най-накрая играх Dead of Winter, настолна игра с дизайн силно повлиян от Battlestar Galactica (играта, не сериала). Силно повлиян е доста меко казано, тъй като дизайна е практически итерация на оригиналната галактика и доста правилно обръща внимание на някой дупки и недомислици, на които ще обърна внимание в по-голям детайл по-долу. Много набързо, за хората, които не следят религиозно спорадичния ми блог – Dead of Winter е кооперативна настолна игра, в която единия от играчите задължително е задник, чиято цел е да прецака всички останали. Интересното идва от това, че никой не знае кой е лошия, което води до тежко подозрение към мотивацията зад всяко едно действие.

Най-големия позитив на оригиналната галактика продължават да е на лице – а именно, това че всеки един ход, всеки един играч има какво да прави и обсъжда. Което автоматично означава, че в по-късните етапи на играта няма да е нужно да изчакаваш по 10-15 минути всички да се извъртят, за да има какво да вършиш. Най-голямата промяна спрямо първоначалния дизайн е вкарването на фаза от играта, която грубо ще нарека “Голям ход” (извъртането на по един ход на всички играчи). Кризите, които са ни познати от галактика, се теглят по веднъж на голям ход, което значи, че изискват значително по-голяма инвестиция на ресурс за разрешаване, като провалянето им е равностойно по-тегаво за всички. Едновремено с това всеки малък ход се дърпа “crossroads” карта, която може да се активира в зависимост от действията на активния герой и която предлага две разрешения, за които гласуват всички. Това запазва позитива на “криза всеки ход”, като дава причина на играчите да дискутират какво е по-доброто решение, без да се налага да инвестират ресурси.

Последната голяма промяна, която ще спомена, е че т.нар. “win condition” (целта, която трябва да се постигне, за да се спечели играта) е различен практически всяка игра. Той е на една от 10 карти, която се дърпа или избира в началото на играта. Отделно всеки от добрите има допълнителен win condition, който трябва да изпълни, за да спечели (пр. моя беше “Hoarder” – да имам най-много карти в края на играта). Той вкарва допълнителна подозрителност в действията ти, за която е нужно да се оправдаваш пред останалите. Лошият пък, след като бъде разкрит и изгонен, тегли нов начин да спечели играта, който е различен от стандртния му (практически избий всички). Променени са и серия други механики, които създаваха проблеми и кофти сесии за някой играчи в Галактика – затвора, президент/адмирал, разкриването на силоните и прочее.

Крайният резултат е една доста по-добра игра. Обаче. Променянето и добавянето на механиките има ефекта да направи Dead of Winter значително по-сложна. В скалата на достъпността на Вълка, която е запречена от двете страни от Dixit и War of the Ring (10 часов War Game за двама души) тя се намества някъде на прилично разстояние от грешната страна на Игра на тронове. За Галактика казах, че може да се играе напълно спокойно от хора без никакъв опит с игри (било то настолни или видео такива). Това, обаче, не мисля, че е отдалече вярно за Dead of Winter. Тя изисква да следиш серия механики и да си запознат с общия речник на хобито. Което на свой ред измества фокуса от обвиненията и подозрението и насочва дискусията значително повече към “какво да направим сега”. Особено ако има играчи, които не са толкова опитни. Докато при Галактика в рамките на играта (точно заради повтаряемостта на действията) всеки, с голяма сигурност, знае какво прави. Което значи, че ако нещо изглежда подозрително, то най-вероятно не е такова заради грешка на играча или неразбиране на правилата.

Малко дългичък дойде поста, за това приключвам набързо с едни големи палци горе за Dead of Winter. Като разбира се трябва да имаш предвид уговорката от последния параграф, да си сигурен, че имаш с кого да играеш и да не измъчваш кежуъли.

пп: Поста започнах да го пиша по съвсем различна тема, до която изобщо не можах да стигна. Нищо. Ще си имам оправдание за още един 🙂

Dead of Winter: A Crossroads Game

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *