Pokemon GO: Първи сблъсък

team-instinct-cutout-no-outside

Няма да ти губя време и на дълго и на широко да ти обяснявам какво е Pokemon GO. Ще изходя от предположението, че не живееш под камък и си успял да хванеш някой да ти обясни какво се случва, ако те е домързяло да прочетеш статия в някоя масова медия. Това, което може би не знаеш, е че в момента Pokemon GO не е просто популярна игра. Тя самосиндикално вдигна стойността на Nintendo до 39 милярда долара, а скоро излезнаха и статистики, в които Pokemon GO достига 40% от приходите от мобилен гейминг. Макар и уникално като мащаб, по-горното е характерно за всички големи мобилни хитове (Angry Birds, Candy Crush и т.н.) това, което ни интересува нас са две основни неща – 1) читава ли е играта; 2) Има ли крака* С уговорката, че докато пиша този текст съм 10-то ниво и има серия неща, които все още не разбирам напълно ще се опитам да отговоря на тези два въпроса:

Читава ли е играта? Това е до голяма степен спорно. Има една торба неща, които не са измислени докрай или в момента просто са изключени/не работят като хората, заради огромното натоварване на сървърите. Факторите, които можем да вземем предвид, обаче, са два: Първо Pokemon GO е до голяма степен скин на Ingress, което е игра на няколко години, която вече до голяма степен се е преборила с най-големите предизвикателства – през създаването на POI-та (PokeStop-ове) и портали (Gym-ове) от потребители, до проблеми като оптимизиране на мрежов код, гео-локиране и т.н. На практика отговора на най-важния въпрос: “Работи ли играта на най-базово ниво?” е категорично “Да”; Второ Pokemon GO е Покемон. Един от оригиналните ding-grats дизайни и франчайз на 20 години. Нужен е само елементарен превод, така че играта да работи от далече в рамките и ограниченията поставени от платформата и сме в джаза – няма какво да се сбърка. Така че, да, играта е достатъчно читава за пусковия период.

Има ли крака? От едната страна е основния дизайн на покемон. “Gotta catch them all”. А хващането на всички покемони е сериозна инвестиция на време, която най-вероятно повечето хора, няма да успеят да извършат дори и за година. Самото хващане и гонене (с много малко оправяне, което се надявам да бъде свършено в адекватен период от време) е направено достатъчно добре, за да може да носи играта само по себе си. Освен това този елемент от Pokemon Go е напълно самостоятелен, така че нямаш нужда от комбиниране с приятели или сложна координация, за да си го къцкаш полека-лека. От другата страна е системата с Gym-овете, по която има нужда от ужасно много работа. Няма да се впускам в подробности, но към момента най-голямо внимание трябва да се обърне имено на този елемент на играта (както и на баланса, но това е тема на изцяло друг разговор). При казуса с дълголеетието нещата са доста повече на кантар – да, ловенето и колекционирането на животинки е напълно достатъчно, но никога не трябва да се игнорира фрустрацията, която недомислени състезателни елементи могат да докарат на играчи, които не разбират защо губят. Или още по-лошото – да разбират, че е напълно излишно да се занимават с един цял основен елемент от играта.

Като тегля една черта и събера всичко, което казах по-горе, с голяма сигурност мога да сложа пари на това, че Pokemon GO ще изкарва пари на Nintendo още години. Не мисля, че разработчиците могат да се оакат до степен, която да може да нарани критичната маса, която събраха в последните седмица и половина. Единственото, от което играта има нужда, за да продължи да печата долари и да вдига стойността на Nintendo с десетки милярди, са няколко бъг-фикса, една преправена механика и постоянен поток нови Покемони на всеки няколко месеца.

*Ще си позволя да използвам термина от истинските игри. С две думи означава, колко ще се играе/продава играта след пусковата и дата – 6 месеца, 12 месеца, 5 години?

Pokemon GO: Първи сблъсък

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *